Duben. Měsíc jara. V letošním roce i měsíc velikonoc, měsíc kdy se připomíná ukřižování a zmrtvýchvstání Ježíše Krista.
Evangelista Matouš odsouzení Krista líčí takto:
A Ježíš byl postaven před vladaře. Vladař mu položil otázku: „Ty jsi král Židů?“ Ježíš odpověděl: „Ty sám to říkáš,“ a žaloby velekněží a starších nic neodpovídal. Tu mu řekl Pilát: „Neslyšíš, co všechno proti tobě svědčí?“ On mu však neodpověděl ani na jedinou věc, takže se vladař velice divil. O svátcích měl vladař ve zvyku propouštět zástupu jednoho vězně, kterého si přáli. Tehdy tam měli pověstného vězně, jménem Barabáš. Když se zástupy shromáždily, řekl jim tedy Pilát: „Koho vám mám propustit, Barabáše, nebo Ježíše, zvaného Mesiáš?“ Věděl totiž, že mu ho vydali ze zášti. Když seděl na soudné stolici, poslala k němu jeho žena se vzkazem: „Nezačínej si nic s tím spravedlivým! Dnes mě kvůli němu pronásledovaly zlé sny.“ Velekněží a starší však přiměli zástup, aby si vyžádali Barabáše, a Ježíše zahubili. Vladař jim řekl: „Koho vám z těch dvou mám propustit?“ Oni volali: „Barabáše!“ Pilát jim řekl: „Co tedy mám učinit s Ježíšem, zvaným Mesiáš?“ Všichni volali: „Ukřižovat!“ Namítl jim: „Čeho se vlastně dopustil?“ Ale oni ještě víc křičeli: „Ukřižovat!“ Když Pilát viděl, že nic nepořídí, ale že pozdvižení je čím dál větší, omyl si ruce před očima zástupu a pravil: „Já nejsem vinen krví toho člověka; je to vaše věc.“ A všechen lid mu odpověděl: „Krev jeho na nás a na naše děti!“ Tu jim propustil Barabáše, Ježíše dal zbičovat a vydal ho, aby byl ukřižován. (Mt 2711 – 26)
Co má tento příběh společného se soudci a justicí?
Popisuje důsledky závislosti soudce a žalobce na veřejném mínění a výkonné moci.
Pilát - sice soudce, ale také závislý na císaři.
Velekněží, kteří Ježíše obžalovali, zmanipulovali veřejné mínění.
Pilát ví, že je Ježíš nevinný, ale aby zajistil stabilitu vlády, obětoval Ježíše a svou nezávislost (jde – li o stabilitu vlády, jde nezávislost soudu stranou… už před 2.011 lety).
Dá se tedy říct, že za ukřižování Krista odpovídá vliv výkonné moci na moc soudní, ten pak tvoří i neodpovědné soudce, kteří nemají pocit odpovědnosti za své kroky.
Upozorňujme tedy na snahy o posílení, už tak vysokého, vlivu moci výkonné na moc soudní, vysvětlujme, že to není boj o naše postavení, ale o právo na řádný proces, který justice ovládaná výkonnou mocí nikdy zaručit nemohla, ani v prvním století, ani ve dvacátém, ani v jednadvacátém.
Nezapomínejme přitom, ani na naše kolegy ze státního zastupitelství, bez jejich nezávislosti není nezávislý trestní soud.
Vysvětlujme, že tento vliv se realizuje i neustálými zásahy do hmotného zabezpečení a omezování práv soudní moci.
A teď už veselé velikonoce. Kolegyním hodně koledníků, kteří pomlázkou, mrskačkou, dynovačkou, šmirgusem,…. vnesou do žil novou energii, kolegům bohatou výslužku, a s radostí oslavme tento svátek znovuzrození.
Martin Omelka