Slovo soudce na březen roku 2013
Mgr. Bc. Zdeněk Piskač, člen Republikové soudcovské rady SU ČR
P R O Č ?
Proč od zavedení Elektronického platebního rozkazu (dále jen EPR) byla tato forma podání žaloby zvýhodněna proti jiným formám podání žaloby sníženým soudním poplatkem (dále jen SOP) když všechny náklady s vytisknutím žaloby a příloh nese soud?
Proč od 1. 9. 2011 je EPR opět zvýhodněn proti jiným formám podání žaloby (a všechny náklady opět nese soud), když už se zákon o soudních poplatcích měnil a soudní poplatky se zvyšovaly a byla příležitost tuto nelogičnost napravit?
Proč od 1. 9. 2011, nebude-li EPR vydán a pokračuje se v řízení, doměří se SOP do výše jako u ostatních forem podání žaloby? – proč jen nebude-li EPR vydán, a ne též v případě, že vydán sice bude, ale bude zrušen (ať už proto, že se jej nepodařilo doručit žalovanému nebo podáním odporu) a v důsledku toho se věc projedná v běžném řízení a nikoliv tedy v levnějším režimu vydání EPR? Proč má v takových případech zůstat zvýhodnění způsobené jen a pouze formou podání žaloby?
Proč je možné žalobce snadno a navždy zbavit povinnosti platit plný SOP, který platí ti, kdo žalobu podají v jiné formě než EPR například tak, že je EPR vydán i v situaci, kdy žalovaný má trvalý pobyt na evidenční adrese v sídle obecního úřadu nebo v případě, že vydán je, ale je proti němu podán odpor? V čem je rozdíl?
Proč se v současné době (velmi tradičně a osvědčeně) zaokrouhluje základ SOP na celá sta korun dolů a vypočtený procentní poplatek ze základu se zaokrouhluje na celé desítky korun nahoru a bezpečně tak vyjde SOP vždy končící na celé desetikoruny? A proč poslední stav textu zákona o SOP (platného nikoliv účinného) normuje, že: „Základ procentního poplatku se zaokrouhluje na celé desítky korun českých nahoru.“? To budeme vyměřovat SOP na haléře? A proč tedy vůbec zaokrouhlovat základ poplatku na desítky nahoru, když následným samotným procentním výpočtem SOP dojdeme k číslu končícímu například setinami koruny? To budeme vybírat SOP i v hodnotách, pro které už v naší měně neexistují odpovídající platidla. Jak budou vypadat kolky?
Proč se i z tak banální záležitosti jako je vracení SOP nebo jeho části stal předmět odborných disputací. Proč nemůžeme mít jednoznačný právní předpis obsahující jednoznačné právní normy, které nebude nutné dotvářet krkolomnými výklady? Například v přechodných ustanoveních zákona o SOP se mimo jiné praví: „Za řízení zahájená před účinností tohoto zákona se vybírají poplatky podle dosavadních předpisů, i když se stanou splatnými po účinnosti tohoto zákona.“ Proč máme krkolomným výkladem dovozovat, že slovem vybírání se míní i vracení - a není to právě naopak, že slovem vybírání chtěl zákonodárce odlišit vybírání od vracení?
Doufám, že tvůrce norem odpovědi na tato proč, zná.
Zdeněk Piskač